Opdracht: snelle oriëntatie op onderwijsmodel.
De gevonden informatie is afkomstig uit het praktijkrapport didactiek en communities van Toll-net, juni 2011
Wat:
Het 4C/ID model van van Merriënboer
is een instructional design model voor het ontwerpen van leeromgevingen gericht
op het aanleren van complexe vaardigheden en (professionele) competenties die
relevant en nodig zijn voor het functioneren van de lerende in zijn
beroepsuitoefening of in zijn bredere leefwereld. Deze complexe vaardigheid
moet dus voldoen aan een reële behoefte van de lerende om deze competenties te
verwerven.
De complexe vaardigheid bestaat uit
samenstellende vaardigheden en wordt geleerd door het aanbieden van een aantal
authentieke leertaken die gegroepeerd zijn in een significante taakklasse.
Binnen een taakklasse blijft de complexiteit van de leertaken gelijk, terwijl
de ondersteuning die gegeven wordt om deze leertaken aan te leren, systematisch
afneemt. De ondersteunende informatie is beschikbaar gedurende het doorlopen
van de hele taakklasse. Om de leertaken te kunnen uitoefenen is ondersteunende
informatie beschikbaar samen met procedurele informatie die just-in-time dient
aangeboden te worden, op het ogenblik dat de lerende die nodig heeft om de
deeltaakoefening te leren uitvoeren. De
leertaken worden aangevuld met deeltaakoefeningen voor het aanleren van
geautomatiseerde vaardigheden.
Hoe:
Methoden:
Er dient ook een leeromgeving
gecreëerd te worden waarin de volgende elementen voorzien worden:
- Informatie over de cursus/module. Deze
informatie wordt opgenomen in stap 1: de leerdoelen, de te verwerven
competenties; het meten en weergeven van de vooruitgang in het leerproces; de
verwachte voorkennis/ervaring; afspraken rond verwachtingen over de cursus en
de cursist: studiebelasting (werktijd), werkschema (agenda, deadlines,
feedback); de sociale context (wie), de virtuele groep.
- Beschrijving van het leertraject
(cursus/module): preciseer de taakklasse, de deadlines, de aanpak, de
randvoorwaarden (individueel en in groep), de studiebelasting.
- De
taakgroepen/taakklassen: specificeer de taken binnen de taakklasse, de
taakspecifieke hulp, de wijze van evaluatie en feedback.
- Generieke
hulpmiddelen (optioneel) op informatie - en communicatie niveau.
(Tollnet, 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten