maandag 2 februari 2015

4C/ID Model


Opdracht: snelle oriëntatie op onderwijsmodel.
De gevonden informatie is afkomstig uit het praktijkrapport didactiek en communities van Toll-net, juni 2011


Wat:
Het 4C/ID model van van Merriënboer is een instructional design model voor het ontwerpen van leeromgevingen gericht op het aanleren van complexe vaardigheden en (professionele) competenties die relevant en nodig zijn voor het functioneren van de lerende in zijn beroepsuitoefening of in zijn bredere leefwereld. Deze complexe vaardigheid moet dus voldoen aan een reële behoefte van de lerende om deze competenties te verwerven.
De complexe vaardigheid bestaat uit samenstellende vaardigheden en wordt geleerd door het aanbieden van een aantal authentieke leertaken die gegroepeerd zijn in een significante taakklasse. Binnen een taakklasse blijft de complexiteit van de leertaken gelijk, terwijl de ondersteuning die gegeven wordt om deze leertaken aan te leren, systematisch afneemt. De ondersteunende informatie is beschikbaar gedurende het doorlopen van de hele taakklasse. Om de leertaken te kunnen uitoefenen is ondersteunende informatie beschikbaar samen met procedurele informatie die just-in-time dient aangeboden te worden, op het ogenblik dat de lerende die nodig heeft om de deeltaakoefening te leren uitvoeren.  De leertaken worden aangevuld met deeltaakoefeningen voor het aanleren van geautomatiseerde vaardigheden.


Hoe:



Methoden:
Er dient ook een leeromgeving gecreëerd te worden waarin de volgende elementen voorzien worden:
-       Informatie over de cursus/module. Deze informatie wordt opgenomen in stap 1: de leerdoelen, de te verwerven competenties; het meten en weergeven van de vooruitgang in het leerproces; de verwachte voorkennis/ervaring; afspraken rond verwachtingen over de cursus en de cursist: studiebelasting (werktijd), werkschema (agenda, deadlines, feedback); de sociale context (wie), de virtuele groep.
-       Beschrijving van het leertraject (cursus/module): preciseer de taakklasse, de deadlines, de aanpak, de randvoorwaarden (individueel en in groep), de studiebelasting.  
-      De taakgroepen/taakklassen: specificeer de taken binnen de taakklasse, de taakspecifieke hulp, de wijze van evaluatie en feedback.  
-      Generieke hulpmiddelen (optioneel) op informatie - en communicatie niveau.


(Tollnet, 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten